torsdag den 12. januar 2012

Mobil apps

Det er en lang og meget stille torsdag eftermiddag her i Sønderborg, så der kommer lige endnu et indlæg fra mig. Jeg har nemlig lige fået bevilliget et 2-dages kursus i programmering af applikationer til Android smartphones. Jeg er ret spændt på det. Beskrivelsen af kurset kan læses her. Det er i forbindelse med campus Sønderborgs e-learning gruppe, som jeg er med i, men jeg håber at vi også kan bruge det på biblioteket.

Jeg er jo uddannet datamatiker, så det var oplagt at sende mig af sted. Faktisk har jeg prøvet at programmere apps til PDAer, som minder ret meget om smartphones, teknologisk set, men det er længe siden, og jeg har i den grad brug for lidt genopfriskning.

Det fine ved dette kursus er, at man med Java (det er programmeringssproget som man laver app'en med) også kan lave apps til iPhone og iPad. Faktisk er det ofte mest et spørgsmål om at den app man har lavet til Android smartphones bare skal 'studses lidt til' inden den kan køre på de andre typer smartphones.

Inden kurset har jeg planer om at lave en funktionel dummy udgave af en app (dvs. et program som kun kan køres i programmerings-programmet fordi det er ren 'indmad' og der ingen 'knogler' og 'hud' er), for lige at træne mit Java. Det bliver nok et program til farmakologi, med opgaver som skal løses, indbygget lommeregner og måske også nogle indbyggede formularer og hjælpetekster (eller i hvert fald plads til tekst. Det bliver temmelig sikkert bare lorem ipsum). 

2 kommentarer:

  1. Det lyder superspændende. Jeg er sikker på at vi kan bruge det i bibliotekssammenhæng. Men det forudsætter så, at vi alle bliver udstyret med en smartphone...

    SvarSlet
  2. Hmm det ved jeg ikke. Man kunne sagtens tænke sig apps der er beregnet til vores/personale brug, og så vil det selvfølgelig være bedst ift. cost/benefit at alle har en smartphone, men de vil ikke være direkte afhængige af at alle har en smartphone. Den anden del er så apps henvendt til de studerende, og der er det jo også valgfrit for dem om de vil bruge dem.

    I det hele taget tror jeg det bliver svært at finde på nogle ny-tænkende apps. Det vil nok mest være quality-of-life forbedringer, såsom at man kan stå nede blandt hylderne og lave en søgning.

    SvarSlet